EMOK
  • Rólunk
    • Fogyasztói Magatartáskutatás Munkabizottság
    • Közszolgálati és Nonprofit Marketing Munkabizottság
    • Publikációs Nívódíj Munkabizottság
    • Üzleti Marketing Munkabizottság
  • Hírek, aktualitások
  • EMOK

Felsőoktatási marketing könyvismertető: Hetesi Erzsébet, Kéri Anita

Turbulensen átalakuló világunkban ma már egyre nehezebben tudunk eligazodni a globális trendek szövevényében. A változásokhoz való alkalmazkodás során gyakran azt sem vagyunk képesek felmérni, hogy jó szándékúnak vélt erőfeszítéseink valóban jó irányba hatnak-e.

A több oldalról megjelenő kihívások a felsőoktatási szférát sem kerülték el. Bár az alkalmazkodási folyamatok már évtizedekkel ezelőtt megkezdődtek, napjainkban egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a korábban „burokban élő, arisztokratikus távolságtartást” tükröző felsőoktatási akadémiai irányelvek és gyakorlatok változásra kényszerülnek. A holnap egyetemeinek életképességét a környezeti kihívásokra való folyamatos reagálás, a rugalmas alkalmazkodás biztosíthatja, amelynek egyik eleme a felsőoktatási marketing létének elismerése és annak alkalmazása.

De mit jelent az, hogy felsőoktatási marketing? Milyen fejlődésen ment át a felsőoktatás, és mi a köze a marketingszemléletnek a felsőoktatási koncepciókhoz és a gyakorlatokhoz? Egyáltalán létezik-e ilyen, és ha igen, akkor hogyan határozható meg? Milyen körülményeket teremtenek az új globális trendek (mobilitás, digitalizáció) a sikeres felsőoktatási marketing műveléséhez?

A fenti dilemmák következtében munkánk során több célt is megfogalmaztunk, és a könyv felépítése ezeket a célkitűzéseket követi. A szerkeszett anyag számos olyan szerző munkája, akik ma Magyarországon lelkes kutatói a felsőoktatási marketingnek. A szerzők között egyaránt szerepelnek tapasztalt kollégák, akik hosszú ideig a kormány felsőoktatási döntéseiben is aktívan részt vettek, valamint nagyon tehetséges fiatalok, akik a legújabb kutatási módszerekkel keresnek válaszokat konkrét marketingstratégiai kérdésekre.

  • Ezzel a könyvvel az a célunk, hogy a felsőoktatásban érintettek széles tömege ne csak szemlélője, hanem értője is legyen a folyamatoknak.
  • A könyv fejezeteivel olyan ismereteket szeretnénk átadni, amelyek segítik az eligazodást a történések dzsungelében.
  • A könyv amellett, hogy oktatási segédanyag, egyfajta tükörként is szolgálhat a felsőoktatásban dolgozó kollégák (egyetemi döntéshozók, oktatók, kutatók és adminisztratív munkatársak) számára, hiszen hiteles képet igyekszik festeni a felsőoktatási marketing helyzetéről, annak gyakorlati fontosságáról és hasznáról.

Ez a könyv több szempontból más, mint a megszokott kiadványok. Nem a szerkesztők által megírt anyag, és nem is cikkekből összeállított válogatás: átmenet a kettő között. Egy olyan logikai ívet próbál kialakítani, amely az egyes fejezetek egymásra épülésében kronológiát és tematikát követ, másrészt az elméleti részeket igyekszik gyakorlati példákkal is kiegészíteni. Más ez a kiadvány azért is, mert az elmúlt időszakban sok olyan új kihívással kellett szembenéznie a marketingnek, amely kihívások a felsőoktatási megközelítést is árnyaltabbá teszik. Összességében arra kívánjuk felhívni a figyelmet, hogy a marketing szemléletváltása folyamatban van, egy egészen új marketing alkalmazása felé tartunk, melynek egy sajátos részét képezi a felsőoktatási marketing.

Bízunk benne, hogy olyan elméleti és gyakorlati ismereteket sikerül nyújtanunk, amelyek hasznosak lehetnek nem csupán a felsőoktatás leendő, jelenlegi és egykori hallgatói, hanem a témával foglalkozó szakemberek számára is. A könyv továbbá érdekes lehet minden más érintett számára, akik a felsőoktatással bármilyen kapcsolatba kerülnek!

Ajánljuk ezért ezt a könyvet a hazai felsőoktatási intézmények valamennyi szereplőjének, marketinggel foglalkozó egységeinek, az egyetemi fejlesztési terveket kidolgozó menedzsmenteseknek, az oktatási igazgatóknak, a kari vezetőknek, sőt akár a modellváltó egyetemek kuratóriumi tagjainak is. De talán más érintettek számára is hasznos lehet e könyv elolvasása: a felsőoktatás kormányzati irányítóinak vagy éppen a magánintézmények befektetőinek.

A szerkesztők:

Hetesi Erzsébet, Kéri Anita

 

IAB Hungary x EMOK Analitika Előadás és Workshop Beszámoló

Az IAB Hungary Analitika Munkacsoportja és az EMOK Egyesület 2025. november 21-én közösen szervezett előadást és workshopot a Budapesti Corvinus Egyetem Faculty Clubjában, amely az analitikai trendek és gyakorlati megoldások témájára fókuszált. Az esemény résztvevői mélyebb betekintést nyerhettek az adatalapú marketing legújabb irányzataiba, különösen az A/B tesztelés, mérési rendszerek váltása, cookie adatkezelés, valamint weboldalon kívüli adatok hatékony marketingcélú felhasználása terén.

Az esemény délelőtti blokkja során a szakértők előadásokat tartottak többek között az adatalapú optimalizálásról, nagyvállalati mérési rendszerek közötti váltásról, a first party cookie-k adatgyűjtési megoldásairól és a vásárlói érték növeléséről adatdúsítás segítségével.

Délelőtti előadók és előadásaik címe:

  • Tóth Nóra (Intren, Chief Business Development Officer): Miért éri meg tesztelni? Adatalapú optimalizálás, A/B tesztelések weboldalak és applikációk esetén
  • Szoboszlai Adrienn (One, Biddable Media & Marketing Technology CoE Lead): Két analitikai világ között: Hogyan és miért váltottunk mérési rendszert nagyvállalati környezetben?
  • Szabó Balázs (HD Marketing, PPC divízió vezető): First Party Cookie-k gyűjtése, Cookie consent szabályozás, adatgyűjtési megoldások
  • Szabó Sándor (Dateio, Country Manager): Weboldalon kívüli adatok felhasználása marketing célokra, Vásárlói érték és személyre szabott ajánlatok adatdúsítással

Ezeket követően két kerekasztal beszélgetés került megrendezésre, ahol egyetemi oktatók, kutatók és szakmához kötődő szakemberek osztották meg nézeteiket az analitika és marketing oktatás helyzetéről és a gyakorlati kérdésekről. Az első kerekasztal során az analitikai kérdésekről volt szó a gyakorlatban, míg a második kerekasztal az analitika és marketing oktatás piaci helyzetét tárta fel.

A délutáni kerekasztal beszélgetés résztvevői:

  • Deli Norbert: HD Marketing, Szakmai vezető, IAB Analitika Munkacsoport Vezetője
  • Szabó Sándor, Dateio, Country Manager
  • Szoboszlai Adrienn, One, Biddable Media & Marketing Technology CoE Lead
  • Szabó Balázs, HD Marketing, PPC divízió vezető
  • Tóth Nóra, Intren, Chief Business Development Officer
  • Nagy Ákos: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, Adjunktus
  • Iványi Tamás: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék, Adjunktus
  • Csóka László: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, Marketing és Turizmus Intézet, Adjunktus
  • Csordás Tamás: Budapesti Corvinus Egyetem, Adjunktus

A résztvevőknek nemcsak értékes szakmai tudásban volt részük, hanem lehetőségük nyílt tapasztalatcserére és kapcsolatépítésre is, amit a kávészünetek és a networking szekció szolgáltatott. Az esemény jól példázta az akadémia és a szakmai szféra közötti együttműködés fontosságát az analitikai marketing fejlődésében, és hozzájárult a szakmai közösség tudásbővítéséhez.

Ez az együttműködés az EMOK Egyesület és az IAB Hungary között tovább erősíti a szakmai közösséget az adatelemzés és marketing területén, támogató közeget biztosítva az oktatók és kutatók számára egyaránt, hogy hallgatóik naprakész tudást kapjanak és megtalálják számításukat a gyakorlati életben is.

Új szakkönyv: "Pricing for Strategic Managers" - Az árpolitika elméleti és gyakorlati alapjai 

Új szakkönyv: "Pricing for Strategic Managers" - Az árpolitika elméleti és gyakorlati alapjai 
 
Az elmúlt hetekben jelent meg a Springer Nature svájci kiadó angliai divíziójánál, a Palgrave Macmillannál Rekettye Gábor, Jonathan Liu és Danyi Pál új könyve.
 
A könyv az árpolitika elméletét és gyakorlatát egyesítve, aktuális témákra fókuszál. A COVID-19 járvány, a világméretű infláció és a regionális konfliktusok jelentősen felértékelték az árképzés szerepét a vállalati stratégiában. Ezzel párhuzamosan a digitalizáció és a mesterséges intelligencia technológiai fejlődése új lehetőségeket és kihívásokat is teremt az árak meghatározásában.
 
A szakkönyv modern, releváns és gyakorlati példákon keresztül mutatja be az árpolitikai döntéseket. Az elméleti alapok mellett tippek és praktikák is segítik a menedzsereket e területen az ismeretek elmélyítésében.
 
A könyv elérhető a következő linken: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-90526-1 
 
Különösen az árpolitikát és a vállalati és marketingstratégiát tárgyaló kurzusoknál és természetesen a vállalati menedzsereket képző rövidtávú programoknál lesz nagyon hasznos.

4. Omnichannel Day „FROM MOBILE SCREENS TO IMMERSIVE SCENES” workshop

A Budapesti Corvinus Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem Omnichannel Kutatócsoportja a BCE Marketing- és Kommunikációtudományi Intézetével és a PTE GTK Marketing és Turizmus Intézetével együttműködve október 9-én a BCE Faculty Clubban megrendezte a
4. Omnichannel Day „FROM MOBILE SCREENS TO IMMERSIVE SCENES” című workshopot.
 
Az Omnichannel Kutatócsoport több, mint 10 éve foglalkozik a kiskereskedelem átalakulásának a vásárlási magatartásra gyakorolt hatásának kutatásával, két OTKA projekt támogatást is elnyertek a témával kapcsolatban, a második kutatás most folyik és ebbe illik bele az Omnichannel day workshop is. A workshop bevezető előadását a kutatócsoport tagjai tartották, bemutatva a kutatási folyamat legfontosabb állomásait, fókuszálva a jelenlegi, a mobiltelefonos applikációk és a kiterjesztett valóság (AR) magatartást befolyásoló hatására. A vásárlási magatartás leírása mellett nagyon izgalmas kutatási kérdés az, hogy az omnichannel értékesítés és a mobil applikációkban való kereskedelmi aktivitás javítja-e a vállalati teljesítményt. A kutatócsoport előadását követően a meghívott nemzetközi előadók következtek, elsőként Martin Spann, a müncheni Ludwig Maximillian Egyetem tanszékvezető professzora, aki két esettanulmány bemutatásával illusztrálta azokat a lehetőségeket és kihívásokat, amelyeket mind a fogyasztók, mind a kereskedők számára jelent az omnichannel kereskedésben való részvétel és az AI használata.
 
Jörg Henseler, a Twente University tanszékvezető professzora a módszertani lehetőségeket mutatta be, amelyekkel az átalakult vásárlói döntési folyamat, a „customer journey” modellje a befolyásoló tényezőkkel együtt modellezhető. A SEM modellben az általa javasolt formatív konstrukciók létrehozásának elméleti alapjait és specifikációjának folyamatát, valamint a konstrukciók validálásának módszertanát mutatta be.
 
A jövő szupermarketje témában tartott előadást Carina Eisel_Ende, a Twente University és a RuhrWestr Hochschule kooperatív PhD hallgatója, aki a szisztematikus irodalomfeldolgozás eredményeit és az ebből megfogalmazható kutatási kérdéseket vázolta fel. Előadásához kapcsolódott Ellen Roemer, a RuhrWest Hochschule professzora előadása, amely az AI-alapú csevegőrobotok és a vásárlói élmény kapcsolatát elemezte az omnichannel vásárlási folyamatban. Empirikus, szemkamerával végzett kísérleti módszertant alkalmazó kutatásai alapján mutatta be, hogy az AI-alapú chatbotok képesek az online ügyfélélményt gazdagítani, ezt a kereskedelemnek potenciális lehetőséget jelent, ugyanakkor az ügyfélélménynek az online és offline környezetben tapasztalt ügyfélélmény kognitív, érzelmi és társadalmi összetevőinek feltárásához további kutatásokra van szükség.
 
Az előadásokat élénk vita követte, amelyben a személyesen részt vevő vagy online bekapcsolódó résztvevők sok muníciót kaptak további kutatásaikhoz.
 
A délután programban az omnichannel day konferenciák szellemének megfelelően a vállalati gyakorlatból érkező előadók prezentációival folytatódott. Három vállalattól hallhattak a résztvevők igazán inspiráló előadásokat, melyek közül az első a MOL Group-tól Gyökhegyi Ádám volt, aki a MOL MOVE alkalmazáshoz kapcsolódó fejlesztésekről, kihívásokról beszélt, nem felejtve azt sem, hogy ennek milyen technológiai elvárásai vannak.
 
Ezt az előadást Földes Annamária és Takó Attila prezentációja követte, akik az Ipsos képviseletében beszéltek arról, hogy napjainkban milyen változásokat látunk a vásárlások terén, kiemelten foglalkozva a marketingcsatornát érintő aspektusokkal.
 
Az eseményt Czira-Finszter Henriett előadása zárta, aki a Rossmann Magyarország omnichannel evolúcióját mutatta be, mely során kiemelt figyelmet fordított arra, hogy milyen omnichannel elemeket lehet azonosítani a kínált szolgáltatások között, és ezekben milyen jövőbeli potenciál rajzolódik ki.
 
Köszönjük mindenkinek, aki részvételével, előadásával, hozzászólásával még tartalmasabbá tette ezt a napot, és örömmel várunk mindenkit a következő, ötödik omnichannel napon, melynek időpontját a későbbiekben jelentjük be.

IAB x EMOK Analitika Előadás és Workshop

IAB x EMOK Analitika Előadás és Workshop

 

Időpont: 2025. november 21., péntek, 10:00–14:00

Helyszín: Budapesti Corvinus Egyetem, Faculty Club Színház terem és Szalon

 

Csatlakozzon az adatalapú marketing és analitika szakértőihez a legfrissebb trendekről és gyakorlati megoldásokról! A workshop fókuszában az A/B tesztelés, mérési rendszerek összehasonlítása, cookie adatkezelés és weboldalon kívüli adatok hatékony felhasználása áll.

 

Tervezett program

 

10:00–10:25 | Miért éri meg tesztelni?

Adatalapú optimalizálás, A/B tesztelések weboldalak és applikációk esetén

Előadó: Tóth Nóra, Intren

 

10:25–10:50 | Két analitikai világ között: Hogyan és miért váltottunk mérési rendszert nagyvállalati környezetben?

Előadó: Szoboszlai Adrienn, One

 

10:50–11:10 | Szünet

 

11:10–11:35 | First Party Cookie-k gyűjtése

Cookie consent szabályozás, adatgyűjtési megoldások

Előadó: Szabó Balázs, HD marketing

 

11:35–12:00 | Weboldalon kívüli adatok felhasználása marketing célokra

Vásárlói érték és személyre szabott ajánlatok adatdúsítással

Előadó: Szabó Sándor, Dateio

 

12:00-12:20 | Rövid szünet

 

12:20–12:50 | Kerekasztal beszélgetés 1 – EMOK oktatók és kutatók, szakmabeliek 

Az analitikai kérdések a gyakorlatban 

Beszélgető partnerek: Deli Norbert (moderátor, HD Marketing), Huszár Sándor (SZTE GTK, tanársegéd), Dr. Nagy Ákos (PTE KTK, adjunktus), Szabó Sándor (Dateio), Szoboszlai Adrienn (One) 

 

12:50–13:30 | Kerekasztal beszélgetés 2 – EMOK oktatók és kutatók, szakmabeliek 

Az analitika és marketing oktatás piaci helyzete 

Beszélgető partnerek: Dr. Iványi Tamás (moderátor, BME), Dr. Csóka László (adjunktus), Dr. Csordás Tamás (adjunktus), Szabó Balázs (HD Marketing), Tóth Nóra (Intern)

 

13:30–14:00 | Networking lehetőség

 

 

Kerekasztal beszélgetések

 

  • Egyetemi oktatók, kutatók és szakmabeliek közös diskurzusa aktuális kérdésekről

 

Networking lehetőség

 

  • Kapcsolatépítés, tapasztalatcsere szakmai körben

 

Regisztráció: https://forms.office.com/e/hZDcVNrbag?origin=lprLink 

Regisztrációs határidő: 2025. november 14.

 

Szervező: EMOK Egyesüet és az IAB Hungary Analitika Munkacsoportja

Helyszín biztosítva a Budapesti Corvinus Egyetem Faculty Clubban.

 

Várjuk az érdeklődőket egy hasznos és inspiráló eseményre, ahol a legfontosabb analitikai újítások és alkalmazási lehetőségek kerülnek fókuszba!

Szeptember 17-én ismét megtelt a Jégkert, ahol az IAB Hungary megrendezte a hagyományossá vált, nyarat lezáró és az őszi szakmai szezont elindító Back2Work találkozót, amelyet idén is a munkacsoportok nyílt napja színesített.

Szeptember 17-én ismét megtelt a Jégkert, ahol az IAB Hungary megrendezte a hagyományossá vált, nyarat lezáró és az őszi szakmai szezont elindító Back2Work találkozót, amelyet idén is a munkacsoportok nyílt napja színesített.

Az esemény minden évben kiemelt alkalomnak számít a digitális marketing szakmai közösségében, hiszen a résztvevők egy délután erejéig közelebbről is megismerhetik, milyen projekteken dolgoznak az IAB Hungary munkacsoportjai. A nyílt nap célja, hogy betekintést adjon a szövetség szakmai tevékenységébe, megmutassa az aktuális irányokat és lehetőséget biztosítson az érdeklődők számára a csatlakozásra.

A program újdonsága az volt, hogy a munkacsoportok vezetői a részletes asztali beszélgetéseket megelőzően röviden bemutatták a jelenlegi projektjeiket és a jövőbeni terveiket a közönség előtt. A visszajelzések alapján a formátum kifejezetten sikeresnek bizonyult: több résztvevő már a helyszínen jelezte, hogy szívesen csatlakozna valamelyik csoporthoz.

A Back2Work találkozó immár negyedik alkalommal valósult meg, és mára az IAB Hungary egyik legfontosabb közösségépítő eseményévé vált. A rendezvény nemcsak szakmai tapasztalatcserére adott lehetőséget, hanem alkalmat teremtett személyes találkozásokra, kapcsolatépítésre és kötetlen beszélgetésekre is.

A szervezők kiemelték: az esemény létrejöttét több partner támogatása is segítette, akik fontosnak tartották, hogy hozzájáruljanak a hazai digitális iparág közösségének erősítéséhez.

Az idei Back2Work eseményen is részt vettek az EMOK kollégái, hiszen sokan közülük az IAB Oktatói Munkacsoportjának a tagjaiként is tevékenykednek.

Az idei Back2Work hangulatát és pillanatait a helyszínen készült fényképek is jól visszaadják – a fotókat Polyák Attila készítette.


© 2025 EMOK