2017 Szeptemberében volt szerencsénk kijutni az ESOMAR ünnepi, 70 éves fennállását ünneplő konferenciára Amszterdamba. A téma a piackutatás jövője és lehetőségei volt. A kérdés, melyet Finn Raben, a szervezet igazgatója feltett, egy dilemma megoldását feszegette: a jelenlegi piaci körülmények között van-e létjogosultsága a piackutatásnak, vagy lassan feledésbe merül, a feltörekvő "data science" és "data scientistek" által? A 70 év honorálása mellett a téma a jövő kutatása volt, válaszokat remélve önmaguk sorsáról is.

A 70 évéhez képest az ESOMAR jól tartja magát, ezt a viccet többen is elsütötték, jogosan. Ugyanis hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a szervezet gyorsan adaptálódik a környezetéhez, és a megnyitó kérdései inkább figyelmeztetések voltak, mint baljóslat. Diák státuszunknak köszönhetően első kézből tapasztalhattuk meg a jelenlévő vállalati megoldások sokszínűségét a piackutatás terén.


Három előadóteremben négy napon keresztül tematikus bontásban lehetett előadásokat hallgatni, és kapcsolatokat építeni is. A feladatok mellett szerencsére volt időnk az előadásokon is részt venni. Kérdezhettünk egy kellemes modorú mesterséges intelligenciától; kerekasztal beszélgetés során volt szó a tartalommarketing elemzési lehetőségeiről; meghallgathattuk a világot 14 évesen, egyedül körbevitorlázó lány élettörténetét; és még egyebek között betekintést nyerhettünk Kínába, egy párhuzamos univerzumba, ahol Facebook, Instagram és Twitter nélkül is virágzik a közösségi média, 800 milliós felhasználótáborral, jól szegmentálhatóan.

Több mint 2000 résztvevő, egy maroknyi szervező, és 11 diák állt a konferencia mögött. Nagyon sokszínűen lettünk összeválogatva, Dél Afrika, Mexikó, Hollandia, az Egyesült Királyság, Grúzia, Szlovénia és Magyarország is képviselte magát közöttünk. Minden reggel a konferencia kezdete előtt egy órával már elkezdtük előkészíteni a termeket, néhol szórólapokkal, néhol holland témájú ajándékokkal dekoráltunk.
Hamar elrepült a délelőtt, általában a kezdéstől ebédidőig tartó időszak volt a legintenzívebb. A diákcsapat közös ebédje után ismét szétszóródott a három előadóterem és a recepció közt, hogy folytassa a kiszabott munkákat. Volt, hogy a vendégeket köszöntöttük a recepción, vagy technikai kisegítők voltunk a Q&A rész alatt, vagy akár holland finomságokat kínálgattunk, miközben megbizonyosodtunk róla, hogy minden résztvevő kellőképpen jól érzi magát. Örömtelinek tartjuk, hogy a vendégek és előadók közül bárki szívesen szóba elegyedett velünk.
Egy meleg ételből álló ízletes közös vacsora után kezdődtek a kevésbé szakmai, fakultatív programok, amik ugyanúgy a konferencia részét képezték, így mi diákok is részt vehettünk rajtuk. Egyik este a Heineken sörgyárat látogattuk meg, míg a másik nap egy gyárépületben végződött, ahol az ESOMAR születésnapját ünnepeltük, sok buborékkal és mindenféle különleges étellel. Együtt táncolt és szórakozott a CEO a kisegítő diákokkal és a menedzser a szervezővel.
Végül elérkezett az utolsó nap és el kellett búcsúznunk egymástól. Készült egy csoportkép, elmentettük egymás elérhetőségeit, koccintottunk egy igazi mexikói tequilával és elváltunk - reméljük, még látjuk egymást, mind a csapattársakkal, mind a szervezőkkel.


Ezúttal is szeretnénk megköszönni Neulinger Ágnes Tanárnőnek és Mészáros Józsefnek, az ESOMAR magyar nemzeti képviselőjének, hogy hozzásegítettek minket a konferencián való részvételhez. Bárkinek remek lehetőség ez a kapcsolatépítésre, aki akár egy kicsit is érdeklődik a piackutatás iránt, és el tudja képzelni magát ezen a területen. Mi nagyon élveztük, sokat tanultunk és rengeteg emberrel megismerkedtünk.

- Panyi Krisztina és Sándor Alexandra Zsófia -