Felsőoktatási marketing könyvismertető: Hetesi Erzsébet, Kéri Anita
Turbulensen átalakuló világunkban ma már egyre nehezebben tudunk eligazodni a globális trendek szövevényében. A változásokhoz való alkalmazkodás során gyakran azt sem vagyunk képesek felmérni, hogy jó szándékúnak vélt erőfeszítéseink valóban jó irányba hatnak-e.
A több oldalról megjelenő kihívások a felsőoktatási szférát sem kerülték el. Bár az alkalmazkodási folyamatok már évtizedekkel ezelőtt megkezdődtek, napjainkban egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a korábban „burokban élő, arisztokratikus távolságtartást” tükröző felsőoktatási akadémiai irányelvek és gyakorlatok változásra kényszerülnek. A holnap egyetemeinek életképességét a környezeti kihívásokra való folyamatos reagálás, a rugalmas alkalmazkodás biztosíthatja, amelynek egyik eleme a felsőoktatási marketing létének elismerése és annak alkalmazása.
De mit jelent az, hogy felsőoktatási marketing? Milyen fejlődésen ment át a felsőoktatás, és mi a köze a marketingszemléletnek a felsőoktatási koncepciókhoz és a gyakorlatokhoz? Egyáltalán létezik-e ilyen, és ha igen, akkor hogyan határozható meg? Milyen körülményeket teremtenek az új globális trendek (mobilitás, digitalizáció) a sikeres felsőoktatási marketing műveléséhez?
A fenti dilemmák következtében munkánk során több célt is megfogalmaztunk, és a könyv felépítése ezeket a célkitűzéseket követi. A szerkeszett anyag számos olyan szerző munkája, akik ma Magyarországon lelkes kutatói a felsőoktatási marketingnek. A szerzők között egyaránt szerepelnek tapasztalt kollégák, akik hosszú ideig a kormány felsőoktatási döntéseiben is aktívan részt vettek, valamint nagyon tehetséges fiatalok, akik a legújabb kutatási módszerekkel keresnek válaszokat konkrét marketingstratégiai kérdésekre.
- Ezzel a könyvvel az a célunk, hogy a felsőoktatásban érintettek széles tömege ne csak szemlélője, hanem értője is legyen a folyamatoknak.
- A könyv fejezeteivel olyan ismereteket szeretnénk átadni, amelyek segítik az eligazodást a történések dzsungelében.
- A könyv amellett, hogy oktatási segédanyag, egyfajta tükörként is szolgálhat a felsőoktatásban dolgozó kollégák (egyetemi döntéshozók, oktatók, kutatók és adminisztratív munkatársak) számára, hiszen hiteles képet igyekszik festeni a felsőoktatási marketing helyzetéről, annak gyakorlati fontosságáról és hasznáról.
Ez a könyv több szempontból más, mint a megszokott kiadványok. Nem a szerkesztők által megírt anyag, és nem is cikkekből összeállított válogatás: átmenet a kettő között. Egy olyan logikai ívet próbál kialakítani, amely az egyes fejezetek egymásra épülésében kronológiát és tematikát követ, másrészt az elméleti részeket igyekszik gyakorlati példákkal is kiegészíteni. Más ez a kiadvány azért is, mert az elmúlt időszakban sok olyan új kihívással kellett szembenéznie a marketingnek, amely kihívások a felsőoktatási megközelítést is árnyaltabbá teszik. Összességében arra kívánjuk felhívni a figyelmet, hogy a marketing szemléletváltása folyamatban van, egy egészen új marketing alkalmazása felé tartunk, melynek egy sajátos részét képezi a felsőoktatási marketing.
Bízunk benne, hogy olyan elméleti és gyakorlati ismereteket sikerül nyújtanunk, amelyek hasznosak lehetnek nem csupán a felsőoktatás leendő, jelenlegi és egykori hallgatói, hanem a témával foglalkozó szakemberek számára is. A könyv továbbá érdekes lehet minden más érintett számára, akik a felsőoktatással bármilyen kapcsolatba kerülnek!
Ajánljuk ezért ezt a könyvet a hazai felsőoktatási intézmények valamennyi szereplőjének, marketinggel foglalkozó egységeinek, az egyetemi fejlesztési terveket kidolgozó menedzsmenteseknek, az oktatási igazgatóknak, a kari vezetőknek, sőt akár a modellváltó egyetemek kuratóriumi tagjainak is. De talán más érintettek számára is hasznos lehet e könyv elolvasása: a felsőoktatás kormányzati irányítóinak vagy éppen a magánintézmények befektetőinek.
A szerkesztők:
Hetesi Erzsébet, Kéri Anita
IAB Hungary x EMOK Analitika Előadás és Workshop Beszámoló
Az IAB Hungary Analitika Munkacsoportja és az EMOK Egyesület 2025. november 21-én közösen szervezett előadást és workshopot a Budapesti Corvinus Egyetem Faculty Clubjában, amely az analitikai trendek és gyakorlati megoldások témájára fókuszált. Az esemény résztvevői mélyebb betekintést nyerhettek az adatalapú marketing legújabb irányzataiba, különösen az A/B tesztelés, mérési rendszerek váltása, cookie adatkezelés, valamint weboldalon kívüli adatok hatékony marketingcélú felhasználása terén.
Az esemény délelőtti blokkja során a szakértők előadásokat tartottak többek között az adatalapú optimalizálásról, nagyvállalati mérési rendszerek közötti váltásról, a first party cookie-k adatgyűjtési megoldásairól és a vásárlói érték növeléséről adatdúsítás segítségével.
Délelőtti előadók és előadásaik címe:
- Tóth Nóra (Intren, Chief Business Development Officer): Miért éri meg tesztelni? Adatalapú optimalizálás, A/B tesztelések weboldalak és applikációk esetén
- Szoboszlai Adrienn (One, Biddable Media & Marketing Technology CoE Lead): Két analitikai világ között: Hogyan és miért váltottunk mérési rendszert nagyvállalati környezetben?
- Szabó Balázs (HD Marketing, PPC divízió vezető): First Party Cookie-k gyűjtése, Cookie consent szabályozás, adatgyűjtési megoldások
- Szabó Sándor (Dateio, Country Manager): Weboldalon kívüli adatok felhasználása marketing célokra, Vásárlói érték és személyre szabott ajánlatok adatdúsítással
Ezeket követően két kerekasztal beszélgetés került megrendezésre, ahol egyetemi oktatók, kutatók és szakmához kötődő szakemberek osztották meg nézeteiket az analitika és marketing oktatás helyzetéről és a gyakorlati kérdésekről. Az első kerekasztal során az analitikai kérdésekről volt szó a gyakorlatban, míg a második kerekasztal az analitika és marketing oktatás piaci helyzetét tárta fel.
A délutáni kerekasztal beszélgetés résztvevői:
- Deli Norbert: HD Marketing, Szakmai vezető, IAB Analitika Munkacsoport Vezetője
- Szabó Sándor, Dateio, Country Manager
- Szoboszlai Adrienn, One, Biddable Media & Marketing Technology CoE Lead
- Szabó Balázs, HD Marketing, PPC divízió vezető
- Tóth Nóra, Intren, Chief Business Development Officer
- Nagy Ákos: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, Adjunktus
- Iványi Tamás: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék, Adjunktus
- Csóka László: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, Marketing és Turizmus Intézet, Adjunktus
- Csordás Tamás: Budapesti Corvinus Egyetem, Adjunktus
A résztvevőknek nemcsak értékes szakmai tudásban volt részük, hanem lehetőségük nyílt tapasztalatcserére és kapcsolatépítésre is, amit a kávészünetek és a networking szekció szolgáltatott. Az esemény jól példázta az akadémia és a szakmai szféra közötti együttműködés fontosságát az analitikai marketing fejlődésében, és hozzájárult a szakmai közösség tudásbővítéséhez.
Ez az együttműködés az EMOK Egyesület és az IAB Hungary között tovább erősíti a szakmai közösséget az adatelemzés és marketing területén, támogató közeget biztosítva az oktatók és kutatók számára egyaránt, hogy hallgatóik naprakész tudást kapjanak és megtalálják számításukat a gyakorlati életben is.
Új szakkönyv: "Pricing for Strategic Managers" - Az árpolitika elméleti és gyakorlati alapjai
4. Omnichannel Day „FROM MOBILE SCREENS TO IMMERSIVE SCENES” workshop
IAB x EMOK Analitika Előadás és Workshop
IAB x EMOK Analitika Előadás és Workshop
Időpont: 2025. november 21., péntek, 10:00–14:00
Helyszín: Budapesti Corvinus Egyetem, Faculty Club Színház terem és Szalon
Csatlakozzon az adatalapú marketing és analitika szakértőihez a legfrissebb trendekről és gyakorlati megoldásokról! A workshop fókuszában az A/B tesztelés, mérési rendszerek összehasonlítása, cookie adatkezelés és weboldalon kívüli adatok hatékony felhasználása áll.
Tervezett program
10:00–10:25 | Miért éri meg tesztelni?
Adatalapú optimalizálás, A/B tesztelések weboldalak és applikációk esetén
Előadó: Tóth Nóra, Intren
10:25–10:50 | Két analitikai világ között: Hogyan és miért váltottunk mérési rendszert nagyvállalati környezetben?
Előadó: Szoboszlai Adrienn, One
10:50–11:10 | Szünet
11:10–11:35 | First Party Cookie-k gyűjtése
Cookie consent szabályozás, adatgyűjtési megoldások
Előadó: Szabó Balázs, HD marketing
11:35–12:00 | Weboldalon kívüli adatok felhasználása marketing célokra
Vásárlói érték és személyre szabott ajánlatok adatdúsítással
Előadó: Szabó Sándor, Dateio
12:00-12:20 | Rövid szünet
12:20–12:50 | Kerekasztal beszélgetés 1 – EMOK oktatók és kutatók, szakmabeliek
Az analitikai kérdések a gyakorlatban
Beszélgető partnerek: Deli Norbert (moderátor, HD Marketing), Huszár Sándor (SZTE GTK, tanársegéd), Dr. Nagy Ákos (PTE KTK, adjunktus), Szabó Sándor (Dateio), Szoboszlai Adrienn (One)
12:50–13:30 | Kerekasztal beszélgetés 2 – EMOK oktatók és kutatók, szakmabeliek
Az analitika és marketing oktatás piaci helyzete
Beszélgető partnerek: Dr. Iványi Tamás (moderátor, BME), Dr. Csóka László (adjunktus), Dr. Csordás Tamás (adjunktus), Szabó Balázs (HD Marketing), Tóth Nóra (Intern)
13:30–14:00 | Networking lehetőség
Kerekasztal beszélgetések
- Egyetemi oktatók, kutatók és szakmabeliek közös diskurzusa aktuális kérdésekről
Networking lehetőség
- Kapcsolatépítés, tapasztalatcsere szakmai körben
Regisztráció: https://forms.office.com/e/hZDcVNrbag?origin=lprLink
Regisztrációs határidő: 2025. november 14.
Szervező: EMOK Egyesüet és az IAB Hungary Analitika Munkacsoportja
Helyszín biztosítva a Budapesti Corvinus Egyetem Faculty Clubban.
Várjuk az érdeklődőket egy hasznos és inspiráló eseményre, ahol a legfontosabb analitikai újítások és alkalmazási lehetőségek kerülnek fókuszba!
Szeptember 17-én ismét megtelt a Jégkert, ahol az IAB Hungary megrendezte a hagyományossá vált, nyarat lezáró és az őszi szakmai szezont elindító Back2Work találkozót, amelyet idén is a munkacsoportok nyílt napja színesített.
Szeptember 17-én ismét megtelt a Jégkert, ahol az IAB Hungary megrendezte a hagyományossá vált, nyarat lezáró és az őszi szakmai szezont elindító Back2Work találkozót, amelyet idén is a munkacsoportok nyílt napja színesített.
Az esemény minden évben kiemelt alkalomnak számít a digitális marketing szakmai közösségében, hiszen a résztvevők egy délután erejéig közelebbről is megismerhetik, milyen projekteken dolgoznak az IAB Hungary munkacsoportjai. A nyílt nap célja, hogy betekintést adjon a szövetség szakmai tevékenységébe, megmutassa az aktuális irányokat és lehetőséget biztosítson az érdeklődők számára a csatlakozásra.
A program újdonsága az volt, hogy a munkacsoportok vezetői a részletes asztali beszélgetéseket megelőzően röviden bemutatták a jelenlegi projektjeiket és a jövőbeni terveiket a közönség előtt. A visszajelzések alapján a formátum kifejezetten sikeresnek bizonyult: több résztvevő már a helyszínen jelezte, hogy szívesen csatlakozna valamelyik csoporthoz.
A Back2Work találkozó immár negyedik alkalommal valósult meg, és mára az IAB Hungary egyik legfontosabb közösségépítő eseményévé vált. A rendezvény nemcsak szakmai tapasztalatcserére adott lehetőséget, hanem alkalmat teremtett személyes találkozásokra, kapcsolatépítésre és kötetlen beszélgetésekre is.
A szervezők kiemelték: az esemény létrejöttét több partner támogatása is segítette, akik fontosnak tartották, hogy hozzájáruljanak a hazai digitális iparág közösségének erősítéséhez.
Az idei Back2Work eseményen is részt vettek az EMOK kollégái, hiszen sokan közülük az IAB Oktatói Munkacsoportjának a tagjaiként is tevékenykednek.
Az idei Back2Work hangulatát és pillanatait a helyszínen készült fényképek is jól visszaadják – a fotókat Polyák Attila készítette.





