az MTA, az EMOK és az MMSZ AÉMT közös rendezvénye

A Tomcsányi Pál nevét viselő marketing rendezvénytől az érdeklődő egyfajta nosztalgikus visszaemlékezést várhatna. Itt azonban a múltat és a jövőt fogjuk ötvözni és ebből pedig valami újat alkotni. Az előadók, Tomcsányi Pál egyéniségéhez igazodva egyrészről arról szólnak, ami az ő marketinges életútjából napjainkban is tanulságos és alkalmazható, valamint az előttünk álló kihívásokról, szakterületünk jelenéről, és jövőjéről kívánnak beszélni.

Időpont: 2024. december 11. 14.00-17.00

Helyszín: Budapesti Corvinus Egyetem, Gellért Campus Rooftop - (1118 Budapest, Ménesi út 5.)

Jelentkezési határidő: 2024. december 3.

Jelentkezési űrlap

Program:

Megnyitó: Prof Dr. Balázs Ervin az MTA rendes tagja, a IV. Osztály (Agrár) Elnöke (felkérés alatt)

Előadások (5x15 perc)

Lehota József: Tomcsányi Pál tudományos és oktatómunkássága

Totth Gedeon: Tomcsányi Pál a magyar agrármarketing megteremtője

Törőcsik Mária: Az élet gyorsaságának és lassúságának leképeződése az élelmiszerfogyasztásban

Berács József: Az MTA Marketing Bizottságának története, a marketing diszciplína tudományos elfogadtatása

Piskóti István: A marketing előtt álló kihívások a XXI. században

SZÜNET

Kerekasztal beszélgetések (3X20 perc)

Marketing tudomány (Piskóti István)

Agrár- és élelmiszermarketing, elmélet és gyakorlat (Szente Viktória)

Marketingegyüttműködések (Ondré Péter)

Záró kerekasztal – „A Pali bácsi” emlékek, történetek (Szervezők)

 

Dr. Tomcsányi Pál Széchenyi Díjas az MTA rendes tagja, a hazai agrármarketing megteremtője

Tomcsányi Pál professzor a hazai marketing kiemelkedő úttörőjének tekinthető, az érdeklődése a marketing diszciplína iránt már az 1960-s évek elejétől tetten érhető. Az 1963-ban megjelent „A gyümölcs útja a fától a fogyasztóig” című könyvében, (már a cím is marketingszemléletet tükröz) egy oldal foglalkozott ezzel a nálunk akkor még alig ismert területtel. 1973-ban jelent meg a „Piacos kertészet, a kertészeti marketing alapjai” című műve, mely az első nagyon komoly hazai ágazati marketing szakkönyv volt, mely számos vonatkozásában ma is aktuális, és bizonyítja, hogy a hatékony marketingtevékenység kialakításához és végzéséhez az adott szakterület legalább olyan mélyen történő ismerete szükséges, mint a marketingé. A későbbiekben is több ágazati marketinggel foglalkozó szakkönyve Bormarketing, Az élelmiszergazdasági marketing alapjai, Élelmiszeripari marketing, valamint egyetemi jegyzete jelent meg.

Nagyon sokat tett, diszciplínánk tudományos elfogadtatásáért. 1983-ban a Magyar Tudományos Akadémián létrehozta a Marketing Bizottságot, amely a jelenlegi Marketing Bizottság elődjének tekinthető. Az általa vezetett testület a legaktívabb akadémiai bizottságok közé tartozott, és nem csak a hazai marketing oktatókat, kutatókat fogta össze, de sokat tett a nemzetközi kapcsolatok erősítéséért, számos neves külföldi marketing szakembert hívott, hogy előadásaikkal, konferenciáikkal  segítsék a hazai szakemberek szakmai fejlődését.

A később Marketingtudományi Bizottsággá fejlődött testület, melynek 2006-ig elnöke volt, nemcsak a teljes marketing tudomány művelői számára vált fontos tudományos fórummá, hanem a szorosan kapcsolódó területeket is, albizottságok formájában magába integrálta. Fontos Bizottság elnöki feladatként nagy súlyt helyezett az utánpótlás menedzselésére, a tudományos fokozatot szerző fiatal oktatók, kutatók az akadémiai bizottság előtt számolhattak be eredményeikről.

A Kertészeti Egyetemen 1969-ben, 45 éve az ország felsőoktatási intézményei tekintetében az elsők között vezette be a marketing oktatását, és elsőként szervezett marketing posztgraduális képzést az agrárfelsőoktatásban.

A nyugat –európai gyakorlatot tanulmányozva elsőként ismerte fel az agrár területen az ágazati közösségi marketing fontosságát, dolgozott ki ágazati marketing együttműködési modelleket, és az NSZK közösségi agrármarketing szervezetével, a CMA-val való kapcsolatának a segítségével nagyon sokat tett a hasonló magyar szervezet az Agrármarketing Centrum létrehozásáért.

A Magyar Marketing Szövetség az első alkalommal kiírt Marketing Életműdíj kitüntetés odaítélésével fejezte ki iránta tiszteletét.

Budapest, 2024. 10.19.

Dr. Mitev Ariel Zoltán (MTA Marketingtudományi Albizottság, elnök)

Dr. Bíró-Szigeti Szilvia (EMOK, elnök)

Dr. Totth Gedeon (MMSZ AÉMT, elnök)